Nergens gebeuren zoveel ongelukken

Door Sophie De Wit op 1 december 2015

Er lijkt eindelijk een oplossing in zicht voor de levensgevaarlijke kruispunten op de A12/N177 in Schelle en Aartselaar. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) start volgend jaar met een studie over hoe de kruispunten moeten worden weggewerkt. “Elk project dat bijdraagt tot een hogere verkeersveiligheid, heeft onze steun”, reageert burgemeester Sophie De Wit (N-VA) van Aartselaar.

De kruispunten van de Bist/Langlaarsteenweg en Kontichsesteenweg/Cleydaellaan met de A12/N177 behoren tot de gevaarlijkste van Vlaanderen.

De gemeenten Aartselaar en Schelle werken al meer dan 25 jaar samen met Vlaanderen en wegbeheerder AWV om de verkeersveiligheid en mobiliteit te verbeteren.

Nu lijken de partners op dezelfde lijn te zitten en komt er mogelijk een doorbraak. Begin volgend jaar start het AWV met een studie die moet uitwijzen hoe de twee zwarte punten het best worden weggewerkt.

”Het past binnen onze visie om gevaarlijke kruispunten in Vlaanderen aan te pakken”, zegt AWV-woordvoerder Jef Schoenmakers. “Welke ingrepen we aan de kruispunten in Aartselaar en Schelle zullen doen, moet de studie van volgend jaar uitwijzen. Dat kan snel gaan, want er werden in het verleden al studies uitgevoerd. Maar die cijfers zijn niet meer actueel. De studie moet ook vertellen in welke volgorde we de kruispunten het best aanpakken. We willen snel gaan, maar om nu al data te plakken op de aanbesteding of de start, is te voorbarig.”

Tunnel en rotonde

Een van de mogelijke oplossingen voor het kruispunt Bist-Langlaarsteenweg - volgens statistieken het gevaarlijkste punt op de A12 - is een ondertunneling van de middenbaan en de komst van een rotonde voor de zijbanen, waardoor de lichten verdwijnen. Het is een idee dat vijftien jaar geleden ook al werd geopperd in een streefbeeldstudie. Om het verkeer op de Kontichsesteenweg, het op een na gevaarlijkste punt, vlotter maken, zouden de kleinere kruispunten mogelijk moeten worden opgegeven.

”Dat is zeker een mogelijkheid als men dat doordacht doet, zodat de verschillende verkeersstromen elkaar niet blokkeren”, reageert burgemeester Sophie De Wit (N-VA) van Aartselaar.

De Wit is alvast blij dat er eindelijk schot in de zaak komt. “Elk project dat bijdraagt tot een betere verkeersveiligheid, kan op onze steun rekenen. Nergens in Vlaanderen gebeuren er zoveel ongevallen met dodelijke afloop of met gewonden als op deze zwarte punten in Aartselaar. Overal werkt Vlaanderen die zwarte punten weg. Alleen hier is er niets gebeurd, hoewel er al vele jaren plannen bestaan voor de A12. Het is tijd dat die in de praktijk worden gebracht”, besluit burgemeester De Wit.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is